چرا حجاب در جامعه ما از طرف حکومت اجباري است؟ مگر در ساير کشورهاي مسلمان، دين اسلام رواج ندارد؟! آيا حجاب شيعه و سني ...

ساخت وبلاگ


چرا حجاب در جامعه ما از طرف حکومت اجباري است؟ مگر در ساير کشورهاي مسلمان، دين اسلام رواج ندارد؟! آيا حجاب شيعه و سني دارد؟! اگر حجاب اجباري نبود شايد وضع حجاب از اين بهتر بود و تازه آن حساسيت به موي زنان هم از بين مي‌رفت و خيلي عادي مي‌شد و اصلاً باعث زيبايي زنان مي‌شد و دخترهايي که زيبايي خاصي ندارند به اين شکل بهتر جلوه مي‌کردند و زودتر به خانه بخت مي‌رفتند. صحت احاديثي که مي‌گويد آن دنيا زنان بي‌حجاب را با موي خودشان دار مي‌زنند چقدر است؟! اصلاً باورکردني نیست! اگر این احادیث درست باشد، تقريبا 99 درصد زنان دنيا بايد بروند جهنم!!!


پاسخ :

نقد و بررسی:
مشروعيت حجاب از منظر اسلام
اصل وجوب حجاب براي زن و اينکه باید اعضاي بدنش و از جمله موهايش را از نامحرم بپوشاند، يک امر مسلّم و ضروري دينی به شمار مي‌آيد. آيات و رواياتي فراوانی وجود دارد که به صراحت، دلالت بر وجوب حجاب براي زن دارند. آزاد بودن و بی‌اعتنایی به فریضه مهم حجاب، در دیگر کشورهای مسلمان‌نشین، مجوز و توجیه‌کننده جواز بی‌حجابی نیست. همچنانکه در دیگر کشورهای مسلمان، فحشا، شرب خمر و دیگر گناهان نیز وجود دارد که اگر بخواهیم عمل آن‌ها را ملاک قرار دهیم باید درها را به سوی بسیاری از آسیب‌ها و زشتی های اجتماعی باز کنیم.
فقهاي شيعه بر اساس آیات و روایات دینی، پوشيده بودن تمام بدن زن در مقابل نامحرم را واجب دانسته و فقط دست‌ها تا مچ و گردي صورت را از حد و جوب پوشش استثناء کرده‌اند. با عنايت به آيات و روايات و سیره زنان متشرع و متدین در تاریخ اسلام، از زمان نزول آیات حجاب تا کنون، در مي‌يابيم که بي‌حجابي و عدم رعايت حدّ شرعي حجاب، از طرف زنان گناه محسوب شده و داراي عذاب اخروي است.
خداوند متعال در آيه 59 سوره احزاب مي‌فرمايد: "اي پيامبر! به همسرانت و دخترانت و به زنان مؤمنان بگو: بخشي از مقنعه‌هاي خويش را به خود نزديک کنند تا گردن و سينه آنان آشکار نشود." در شأن نزول اين آيه، مفسران، از جمله طبرسي، علامه طباطبايي، مکارم شيرازي و... مي‌گويند: چون زنان عرب در صدر اسلام، معمولا پيراهن‌هايي مي‌پوشيدند که گريبان‌هاشان باز بود و روسري‌هاي خود را طوري مي‌بستند که دور گردن و سينه را نمي پوشانيد، اين آيه نازل شد و دستور داد که روسري ها را طوري ببندند که قسمت‌هاي ياد شده، پوشيده شود.
هم چنين در آيات 30 و 31 سوره نور آمده است که زنان مؤمن لازم است زيبائي‌هاشان را، جزء آنچه خود آشکار است ( مانند زیبایی‌های صورت، دست‌ها تا مچ و احیانا زیبایی‌های لباس‌های رویین)، نمايان نسازند و اطراف مقنعه خود را بر سينه خويش بيندازند، تا سينه‌شان را پوشیده نگه‌دارند... .
روايات و شواهد فراوان ديگري نيز وجود دارد که همگي نشان‌گر لزوم رعايت حجاب توسط زنان مسلمان مي‌باشد.
به عنوان نمونه می‌توان به این نقل تاريخی اشاره کرد که حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ هنگام بيرون رفتن از منزل و یا رفتن به نزد پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ، از پوشش خاصي مثل چادر و روپوش استفاده مي‌کردند.
مبناي اجباري بودن حجاب از طرف حکومت
روشن شد که حجاب، با حد و مرزی که بیان کردیم، مبناي شرعي و دینی دارد و بي‌حجابي، گناه بوده و موجب عذاب اخروي است.
اکنون سئوال اين است که آيا حکومت اسلامی، مي‌تواند جلوی بي‌حجابي را بگيرد و حداقل پوشش شرعی را بر ای زنان، اعم از مسلمان و غیر مسلمان، در عرصه اجتماع، لازم و اجبار کند يا نه؟
درست است که حجاب ابتداء يک امر شخصي تلقی شده است ولي با دقت در کارکردهای آن و نیز آثار و آسیب‌های اجتماعی بی‌حجابی، يک امر اجتماعي خواهد بود. از آنجايي که بي‌حجابي و پوشش نامناسب زنان، آثاري چون انواع مفاسد اجتماعي را در جامعه، هم برای زنان و هم مردان و هم خانواده‌ها، در پي دارد، در واقع از امور اجتماعي نيز به حساب می‌آيد. مسلّم است که دولت، حق تجسّس در امور شخصي و دخالت در خانه‌هاي مردم و حريم خصوصي آنان را ندارد، ولي از آنجايي که بي‌حجابي در بستر جامعه و حریم عمومی اتفاق می‌افتد و يک گناه آشکار محسوب مي‌شود، دولت اسلامی حق دارد به جهت مفاسدي که به دنبال دارد، با جعل قوانيني الزامی، از آن جلوگيري کند.
به عنوان مثال در قانون مجازات اسلامی، تظاهر به روزه خواري جرم بوده و مجازات دارد، هر چند روزه داری و روزه خواري هر دو اموری شخصي هستند. این شیوه قانون‌گذاری، در حقیقت یک شیوه عقلائی است. در تمامی سیستم‌های حکومتی، دولت می‌تواند نسبت به رفتارهایی که به خودی خود امور شخصی محسوب می‌شوند، ولی در یک بازه زمانی و شرایط خاص، آثار اجتماعی مهمی دارند، قوانینی وضع کند که دامنه اختیارات فردی را به سود منافع اجتماعی، تنگ‌تر کند. در این خصوص می‌توانم به انواع رفتارهایی که ذاتا فردی هستند ولی در کشورهای گوناگون، با آن‌ها به صورت امور اجتماعی برخورد شده است، اشاره کرد. خرید، فروش جزئی و مصرف مواد مخدر، ابتداء اموری فردی هستند که در اکثر کشورهای دنیا ممنوع شده و جرم تلقی می‌شود.
به همين خاطر در قانون مجازات اسلامي در ماده 638، بي‌حجابي جرم بوده و مجازات دارد.
البته دخالت دولت در امر بي حجابي دلايل ديگري نيز دارد که بايد به منابع مربوط مراجعه شود.
حديث معراج
معراج پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ از مسلمات و از ضروريات دین اسلام است. در قرآن کريم در سوره اسراء، آیه نخست، خداوند متعال مي‌فرمايد: پاک و منزه است خدايي که شبي عبدش، يعني پيامبر، را به معراج برد. يعني پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ در اين شب به اذن و قدرت خدا به آسمان‌ها برده شد و حقايقي از جمله بهشت و جهنم را مشاهده نمود. از جمله اين مسائل که در کتاب بحارالأنوار علامه مجلسي، محمد باقر، (ره)، و دیگر کتاب‌های حدیثی شیعه ، آمده است که پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ روزي گريه مي‌کردند که علي ـ عليه السلام ـ و فاطمه ـ سلام الله عليها ـ بر ايشان وارد شدند و از علّت گريه ايشان سئوال کردند. حضرت بعضي از حوادثي را که در شب معراج مشاهده نموده بود براي ايشان نقل فرمود؛ از جمله حوادث اين بود که زني را از موهايش آويزان کرده و مغز سرش مي‌جوشيد و عذاب مي‌کشيد و علّت آن، اين بود که او در دنيا موهايش را به مردان نامحرم نشان مي‌داد و بي‌حجاب بود.
در خصوص عقاب اعمال بد و گناهاني چون بي‌حجابي، که در روز جزا براي آن کیفر و عذاب مترتب است، بايد گفت که یکی از ملاک‌های مهم برای شدت، میزان، کیفیت و مدت کیفرها، گستره و عمق آثار و تبعاتی است که در روح فرد گنه‌کار و جامعه پیرامونی او بر جای می‌نهد. هر چه دامنه آثار و پیامد‌های مخرب گناه بیش‌تر باشد، زشتی و عقوبت آن نیز بیش‌تر خواهد بود. و از این روست که زشتی و عقوبت گناهی مانند غیبت، از گناهی مانند زنا، بیش‌تر و شدیدتر معرفی شده است. زیرا عاملیت و تأثیر غیبت در گسست جامعه ایمانی و ایجاد کینه و دشمنی در میان اهل ایمان از زنا افزون‌تر است.
يعني اهميّت گناهي که موجب فساد و به تبع آن باعث سقوط اندلس و شکست مسلمانان در اروپا گرديد کم است و اساسا فساد و فحشايي که در کشورهاي به ظاهر اسلامي حاکم است، باعث تسلط غربي‌ها بر آن کشورها گرديده است و اين گناه کمي نيست! فارغ از تبعات اين دنيايي گناهان، تجسم اخروي گناهان و عذاب شديدي که براي آن وجود دارد با ملاک‌هاي اين دنيايي و ذهنيت ما اندازه‌گيري نمي‌شود و حديث معراج که شدت عذاب را براي اين گناه خانمان‌سوز منظور کرده است به عبارتي مي‌‌توان اين شدت عذاب نويد داده شده را براي اهميت اين گناه و ضرورت اجتناب از آن تفسير کرد. اساسا ماهیت و حقیقت پاداش‌ها و کیفرهای اخروی با ذهنیت‌ها و میزان‌های این دنیایی و ذهن‌های خوکرده به محسوسات و مادیات ما، قابل شنجش و فهم نیست و ممکن است نوع توصیفاتی که در آیات و روایات، از کیفر و پاداش آمده است نوعی بیان سمبیلک باشد.

معرفي منابع جهت مطالعه بيش‌تر:
1ـ قرآن کريم.
2ـ شهيد مطهري، کتاب مسأله حجاب، انتشارات صدرا.
3ـ موسوي همداني، پاسخ به پرسش هاي مذهبي، نشر انتشارات اسلامي وابسته به جامعه مدرسين قم.
4ـ مجله پيام زن، شماره 184 ـ 185، صاحب امتياز دفتر تبليغات اسلامي حوزه علميه قم.
5ـ جمعي از نويسندگان، تفسير نمونه، ج14.
6ـ طبرسي، مجمع البيان، کتاب فروشي اسلامي، ج5، ص138، ذيل آيه 31 نور.
7ـ علامه طباطبايي، تفسير الميزان، دارالکتب الاسلاميه، ج15، ص126.
8ـ رساله توضيح المسائل، مراجع تقليد.
9ـ بحار الأنوار، مجلسي، محمد باقر، ج18، ص319. 

 چرا حجاب در جامعه ما از طرف حکومت اجباري است؟ مگر در ساير کشورهاي مسلمان، دين اسلام رواج ندارد؟! آيا حجاب شيعه و سني دارد؟! اگر حجاب اجباري نبود شايد وضع حجاب از اين بهتر بود و تازه آن حساسيت به موي زنان هم از بين مي‌رفت و خيلي عادي مي‌شد و اصلاً باعث زيبايي زنان مي‌شد و دخترهايي که زيبايي خاصي ندارند به اين شکل بهتر جلوه مي‌کردند و زودتر به خانه بخت مي‌رفتند. صحت احاديثي که مي‌گويد آن دنيا زنان بي‌حجاب را با موي خودشان دار مي‌زنند چقدر است؟! اصلاً باورکردني نیست! اگر این احادیث درست باشد، تقريبا 99 درصد زنان دنيا بايد بروند جهنم!!!

داعش...
ما را در سایت داعش دنبال می کنید

برچسب : چرا حجاب,چرا حجاب واجب است,چرا حجاب لازم است,چرا حجاب برای زنان است؟,چرا حجاب اجباری,چرا حجاب داشته باشیم,چرا حجاب داریم,چرا حجاب خوب است,چرا حجاب میکنیم,چرا حجاب مهم است, نویسنده : ایرانی xn--mgbpqt بازدید : 254 تاريخ : پنجشنبه 28 مرداد 1395 ساعت: 23:52